Instagram : @artotes.co

Episod 2 : Life Cloudy When I was 20 years old

4bulan cuti hanya dihabiskan di rumah sahaja. Keputusan untuk tidak sambung belajar dah tersebar luas dalam kalangan ahli keluarga aku termasuk keluarga besar. Bila diorang tanya, nak sambung mana lepasni? Aku cakap, tak sambung. Buat bisnes totebag je. Syukur sebab aku ade bisnes kecilan totebag tapi kalau dijaga rapi, boleh berdiri teguh bisnes tu. Masa belum mengizinkan dan masanya belum tiba. Aku yakin satu hari nanti, jika memang tertulis artotes.co adalah rezeki aku. Pastinya akan bergerak maju dan menjadi sohor. In shaa Allah aamiin.

Semasa 4bulan di rumah, seolah segala tanggungjawab dirumah adalah tugas aku. Bermula dari basuh baju, lipat baju, basuh pinggan, pergi pasar, masak, tolong mak jaga budak-budak. Aku di rumah bersama seorang kakak sulung, mak dan abah. Adik-beradik lain silih berganti sebab mereka perantauan. Tapi bagi aku, agak keterlaluan jika semua tugas hanya pada aku. Jika aku seorang isteri, sudah tentu semuanya tanggungjawab aku dan suami untuk uruskan hal rumah. Tapi bayangkan aku seorang nak buat semua itu. Memang aku tertekan dan aku pick satu tugas je dan cuba buat sehabis baik. Setiap pagi, menjadi rutin untuk aku pergi pasar beli barang dapur. Sampaikan kakak kat kaunter pasaraya sudah hafal no.ahli setiap kali nak bayar. Jika aku tunjuk yang aku mampu buat semua, pastinya orang lain hanya goyang kaki. Paling malang bila mereka siap marah lagi kalau aku tak buat kerja sedangkan mereka hanya scroll handphone. Melampau bukan? Tapi hal ini berterusan sejak aku kecil sampailah sekarang. Aku tahu situasi ini sehingga ke akhir hayat kecuali aku sudah mendirikan rumah tangga. Aku bebas.

Aku tidak berkira dalam melakukan kerja di rumah tapi kita ada ramai. Mengapa tidak lakukan bersama? Mengapa hanya harapkan seorang sahaja? Aku juga ada masa naik dan turun dalam hidup. Tambahan pula aku semakin hilang berat badan, aktiviti harian aku banyak terbatas. Mereka memandang aku "okay" hanya sebab aku tunjuk bahawa aku okay. Padahal tidak. Jiwa aku dah macam zombie. Kurus kering dan sangat menderita.


Aku fikirkan berakhir derita di matrikulasi, aku dapat berehat di rumah bersama keluarga tapi aku silap. Ujian Allah sentiasa datang pada hamba yang Dia sayang. Jiwa aku semakin lemah menghadapi hari-hari aku selama 4bulan. Tiba masanya, result upu keluar. Aku ditawarkan sambung belajar di UMT kos Sains Kimia. Alhamdulillah, tepat dengan pilihan hati. Tanpa fikir panjang, aku terus decide sambung belajar. Hal ini hanya kerana aku tak tahan duduk rumah.

Ada yang berkata, bersyukurlah ada keluarga. *take a deep breath*
Dear awak yang sedang di uji dengan keluarga, berhenti bandingkan kehidupan awak dengan sesiapa. Kisah awak adalah untuk awak dan kisah saya adalah untuk saya. Apa yang awak ada, tak sama dengan apa yang saya ada. Apa yang awak takde, tak sama dengan apa yang saya takde. Kita tak sama. Adalah lebih baik kita ajar diri untuk redha menghadapi ujian masing-masing. Berhentilah membanding. Berhenti kata, untunglah kau ade keluarga biarpun ada masalah sekurangnya kau ade keluarga untuk meluah. Kalaulah awak tahu, kata-kata awak hanya menyakitkan lagi perasaan saya. Jadi, ubahlah cara kita memandang ujian. Jangan membandingkan. Cerita kita tak sama dan tak layak untuk di banding. Konsep kita sama, tentang keluarga tapi pengisiannya berbeza. Redha lah dengan ujian masing-masing. Biarpun perit untuk dihadapi. Bersabarlah, kita harungi bersama okay?

( teruskan membaca Episod 3 )


Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form