Instagram : @artotes.co

Dapur Kekja : Bubur Tepung Manis

 Hai, assalamualaikum!


Hujan berpanjangan sejak malam tadi sehinggalah ke malam sekarang. Didoakan semoga kawasan yang terjejas juga keluarga sahabat handai berada dalam jagaan Allah selalu. Allahumma aamiin.

sambil tu Kekja nak share resepi Bubur Tepung Manis, sedap makan time panas dan ketika cuaca petang nan mendung heheh. Semoga bermanfaat!


Bahan masak :

1. Tepung gandum
2. Daun pandan
3. Santan
4. Gula Melaka
5. Garam


Cara masak : 

1. Bancuh tepung gandum dengan air mineral (bukan air paip). air lebih, seperti bancuh lempang tapi cair lagi sikit.bila angkat dengan sudu, dia jatuh menjijih (bahasa apeni Kekja?)

2. Rebus air bersama daun pandan 2helai di koyakkan dan ikat, dan garam satu sudu teh. Tunggu sehingga air mendidih sepenuhnya.

3. Dah mendidih? masukkan tepung itu secara rawak. biarkan tepung jatuh merata tempat. jangan buat tebal nanti tak masak dalam. lol

4. Siap isi semua tepung tu, godak sehingga semua tepung itu masak..... dah masak? tapis dan basuh tepung itu dengan air paip untuk buang kanji pada tepung itu. kenapa nak buang kanji? sebab nanti tepung jadi cepat keras.

5. Isikan ke dalam periuk tadi dengan tepung yang sudah di tapis, bersama santan, gula melaka, daun pandan 2helai (koyakkan dan ikat), air semangkuk, garam satu sudu teh.

6. Godak selalu sehingga santan masak dan larut. Rasa sikit, sedap tak? kalau kurang manis, tambah gula melaka. kalau macam pekat sangat, tambah air. kurang masin, tambah garam. begitu!

7. Apabila santan dan gula larut sebati, biarkan mendidih kejap. Kemudian baru tutup api. Alhamdulillah dah siap, sejukkan sekejap kemudian boleh makan!


(terima kasih Mak ajarkan kiturrrr) hehe



memang Kekja tujukan resepi ni untuk diri sendiri agaknya. Siapa faham dan boleh buat sampai jadi, korang memang Chef Terhandal!
/
Itu saja untuk harini. see you next post! in shaa Allah.

Take care!


Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form