Instagram : @artotes.co

Cara Tukar Domain Blogspot kepada Dot Com (.com)

dah lama sangat peram entri post yang ni, hehe. sorreh mehmeh
/

Seperti yang korang dapat lihat, kini blog Kekja tidak lagi menggunakan blogspot.com. pastu korang pun macam eh yeke? mata melihat ke atas bahagian sidebar. kannnnn! kini blog Kekja dah tukar domain menjadi (.com

Alhamdulillah wishlist unlocked! Semoga blog Kekja dapat menyumbang info, peringatan diri dan perkara-perkara yang bermanfaat untuk pembaca semua! Nak cerita sedikit untuk pencapaian blog Kekja, selain pernah masuk Harian Metro hasil perkongsian makan jamu di usia 16 tahun. Kini blog Kekja juga menulis artikel untuk beberapa brand luar negara. Bayaran dalam bentuk dollar! alhamdulillah, hadza min fadhli rabbi (semuanya kurniaan dari Tuhanku).

Kata-kata itu doa.

semoga dapat banyak lagi collaboration dan partnership dari serata dunia, dapat asah skills blogging dan hanya untuk produk yang halal dan bermanfaat untuk keperluan manusia. semoga ditawarkan 100 dollar untuk satu collaboration. who's know kan? aamiin ya rabb, boleh la buat duit jajan beli aiskrim bila dibelenggu ujian kehidupan hehehek

Untuk negaraku tercinta. Kekja memang letak bayaran rendah je untuk review produk/ kolaborasi (syarikat/bisnes/brand dalam Malaysia) sebab Kekja pun banyak lagi perlu belajar improve writing skills dan juga untuk membantu peniaga-peniaga kecil. Jika berminat, boleh email Kekja tau! 
Email : ezahshumel99@gmail.com




Jadi inilah step yang Kekja gunakan untuk tukar domain.

1. Beli Domain di Yeahhost.com.my 
boleh taip nama yang korang nak, if available. boleh terus purchase. maknanya nama itu hanya satu didunia. nama itu hanya kita punya. camtu

masa tu beli untuk faezahmdnor.com RM43.75 dan RENEW setiap tahun RM56.90/year. paling murah antara yang lain (I guess).

2. Selepas bayaran, Yeahhost.com akan call korang untuk confirmation pembelian.

3. Dah confirmkan? Check email.
ikutkan saja apa yang ditulis dalam email itu untuk pasang domain pada blog.

Cara Install domain (.com) 

1. Blog-Dashboard-Setting-Publishing
Custom Domain : isi nama domain yang korang dah beli tu.

2. Selepas itu, akan keluar tulisan merah. Korang boleh copy dan paste-kan pada email Yeahhost untuk Yeahhost aktifkan DNS system.

3. Kemudian Yeahhost akan maklumkan jika sudah siap.

4. Turn on HTTPS dan Redirect.

5. Siap!

/
Camtulah lebih kurang hint untuk tukar domain blog anda. Don't worry, Yeahhost akan bantu. apa-apa tak faham boleh tanya saja pada mereka. 
.

Okay finally posted. Semoga bermanfaat hehe!

2 Comments

Komen anda amat saya hargai!

  1. wah kekjaaaa dah ada domain sendiri! Tahniah kekja. Lepas ni boleh tukar ke Google Domain. Annual fee dia termasuk tax dalam RM53 je kekja.

    Alhamdulillah nak dekat dua tahun lebih guna, so far smooth and renew process pun mudah.

    ReplyDelete
  2. DNS sistem tu kena beli lain ke atau memang dah ada sekali

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form