Instagram : @artotes.co

Kekja Study 01 (Matriculation)


Okay ini awkward. selalunya orang bijak je share tips study tapi aku level otak-otak kempas ada hati nak share tips. Kahkah! 

Bagi aku, perkara paling utama dalam apa jua yang kita lakukan adalah "PENGURUSAN". Macam mana cara korang manage masa, manage diri, manage mood untuk study. Itu semua elemen-elemen yang sangat penting untuk memulakan sesi mengulang kaji. So, before aku nak start ulangkaji. Aku akan ambil mood dengan menyusun segala nota-nota kuliah mengikut subjek. 

Seperti dalam gambar di atas, aku dah tebuk dan kepilkan nota-nota kuliah mengikut subjek. Kalau ada subjek yang terlalu banyak chapter, better korang asingkan menjadi Part1 & Part 2.



Contohnya untuk subjek Biology, ada empat chapter je tapi subtopik dia banyak gila sampaikan satu chapter pun dah tebal. So, aku split jadi dua.

Part 1 : Chapter 17-19
Part 2 : Chapter 20-22

Tujuan aku buat camtu supaya aku tak mengeluh untuk study bio dengan alasan banyak gilaaaaa nak study. So that, day 1 aku boleh study Part 1 ( ala tiga chapter jerr pun) pastu esok sambung Part 2 pulak (tiga chapter jerrr pun) pastu done study semua chapter! Nice tak? Aku memang suka psiko diri sendiri bila study. Jangan letak mindset "banyak gila nak study". Slow-slow, kena pandai manage.

Ini adalah basic untuk mengulangkaji . Apa yang penting adalah fokus dalam kuliah. Masa tutor, buat latihan sungguh-sungguh. Enjoy yourself sambil belajar. Pastu boleh proceed dengan Flashcard!



Continue reading : Kekja Study 02




" lain orang, lain cara belajar. if you like this one, then proceed.
if you don't like it, thanks for reading ;) " - sincerely for my future reference





Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form