Instagram : @artotes.co

Tips For Final Exam (Online Class) by Kekja

Kadang kita hilang arah, taktahu nak start dari mana. It's okay because I'm a good reminder for myself. Hihiks! and this is my second time jawab final exam online. Begitu ya journey degree saya. secara atas talian sahaja. 

Ini persiapan yang aku lakukan semasa final semester 3. Download soalan past year. Untuk universiti aku, which is UMT. Soalan pastyear boleh dapatkan di web PSNZ. tapi masa aku search haritu, ada error pada web tersebut. Taktahulah kalau aku salah tekan ke apa. So, taknak buang masa. Aku mintak kat member. Mujur dia ada! Kalau tak, meraban aku nak cari soalan pastyear.



Range tahun yang aku selalu utamakan adalah 3 tahun ke belakang. contoh sekarang 2021, so aku akan buat latihan past year untuk tahun 2020, 2019, 2018. dan begitulah untuk tahun berikutnya. Tujuan buat soalan pastyear ni supaya kita tak kekok dengan bentuk soalan final. Dah siap buat ni. Macam mana nak tahu jawapan betul ke tak? Boleh tanya lecturer kalau lecturer kau baik, peramah dan banyak masa nak layan soalan kau. But for me, aku compare jawapan aku dengan kawan-kawan lain. Supaya aku tak syok sendiri dengan jawapan sendiri. Bila berbincang, kita akan berkongsi ilmu. Dia akan share apa yang dia tahu dan faham, kita share apa yang kita tahu dan faham. Sebab setiap orang, ilmu dan kefahaman berbeza. So, be friendly to gain knowledge.

Next, utamakan rujuk lecture note berbanding google. Sebab soalan final akan masuk apa yang ada dalam lecture note. So, better to download siap-siap lecture note/ print. Sebab univeristi aku, lecturer delete semua lecture note dalam elearn seminggu sebelum exam. Pishang kitorang hahaha. So, download siap-siap waktu minggu kuliah. 

In case aku blur certain subject. Study lecture note dahulu! kemudian baru buat latihan pastyear. Untuk subject yang susah nak faham, buat latihan dalam journal smith. ( journal ni aku beli kat senior) dalam tu ada banyak latihan, so boleh try buat. dan buat nota sendiri!

Itu jelah simple notes to myself. Berbaki dua semester sahaja lagi! and I know semester yang berbaki lebih tough. I hope I can improve myself. In shaa Allah.

See you next post! bye.


1 Comments

Komen anda amat saya hargai!

  1. hi nk tnya, boleh ajar tak step nak cari n download past year tu

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form